Evde Verimli Ders Çalışma

Evde Verimli Ders Çalışma

Çocuğa Verimli Çalışma Alışkanlığı İlkokulda Kazandırılmalıdır.

26.10.2024 6

Sınıfta öğrenilen bilgiler tekrar edilmediğinde unutulur. Tekrar edilmeyen bilginin çoğu 24 saat içinde hafızadan silinir. Oysa ki eğitim hayatımız içinde bilgiyi ölçen, bireyleri üst okullara yerleştirmek için eleyen sınavlar vardır. Verimli çalışma alışkanlığını kazanmış bir öğrenci sınavlarda istediği sonuçları yakalar.

Nedir verimli çalışmak??? Çok çalışmak mı? Hayır. Verimli çalışmak zamanının belli bir kısmını çalışmaya ayırarak, öğrenme, kendini değerlendirme ve eksiklerini giderme olarak tanımlanabilir. Geri kalan zaman diliminde dinlenme, oyun, serbest etkinliklere zaman ayrılabilir.

Öncelikli olarak öğrencilerin sınıfta ders sırasında öğretmeni can kulağıyla dinlemesi gerekir. Aile üyelerinin, bu konuda sürekli olarak hatırlatma yapması ilkokul öğrencileri için önemlidir. Ders sırasında konuşan öğrenci hem dersi kaçırır, anlayamaz hem de arkadaşlarının dersi dinlemesini engellemiş olur.

Derse katılmak, parmak kaldırarak sorulan sorulara cevap vermek öğrenmeyi sağlayan en önemli etkinliktir. Bir öğrenci derste sorulan sorulara cevap verebiliyor, işlemleri yapabiliyorsa o konuyu anlamış demektir.

Öğrenmede tekrar çok önemlidir. Bu nedenle eve verilen tekrar çalışmaları mutlaka öğrenci tarafından yapılmalıdır. Velinin birinci sınıfta sürekli olarak öğrencinin yanında oturarak ders çalıştırması gerekli iken, 2. 3. 4. Sınıfta giderek  velinin öğrenciye "Sen yaz ben kontrol ederim" şeklinde yönlendirmesine dönüşmelidir. Ancak günümüzde birçok öğrenci yanında anne veya bir yardımcı oturmadan çalışma yapmamaktadır. O halde öğrenci tek başına çalışabilme bilincini alana kadar yanında oturulmalı, çalışmalar konusunda destek verilmelidir. Ancak öğrencinin çalışmaları yetişkin tarafından yapılmamalı, yazılar yazılmamalı, cümle cümle söylenmemelidir. Öğrenci yazacaklarını kendi cümleleriyle sözel olarak ifade etmeli, sonra yazmalıdır. Eğer başaramıyorsa desteklenmelidir.

Verimli çalışma, aile ortamının uygun olduğu bir saatte gerçekleşmelidir. Kardeşler varsa uyurken, evde sessizlik varken, öğrencinin yorgun olmadığı, karnının tok olduğu, oda ısısının yeterli olduğu zamanda vs. öğrenci daha rahat ders çalışabilir.

Çalışma planı yapılırken, öğrencinin okuldan eve gelmesi, yemeğini yemesi ardından ders çalışmaya başlaması uygundur. Ev ortamındaki düzenlemeler  de dikkate alındığında çalışma saati belirlenmiş olur. Çalışma saati çok uzun olmamalıdır. Okuldaki dersler 40 dakika olduğuna göre daha uzun süre yazı yazması, çalışma yapması yorucu olabilir. Kısa aralar verilebilir. Ancak ara verirken televizyon, tablet, telefon, bilgisayar olmamalıdır, çocuk bunların başına oturduğunda zamanı unutur, tekrar derse dönmekte zorluk çeker.

Öğrenci çalışması bittikten sonra yaşına uygun olarak 20 dakika 1-2 saat arasında oyun, bilgisayar, tablet, telefon oynayabilir, televizyon izleyebilir.

Öğrencinin bilgilerini değerlendirmesi için test çözmesi ve yapamadığı sorularla ilgili konuyu tekrar çalışması, öğretmene sorması çok önemlidir.

Bir de bunların en başında gelen bir madde vardır: KİTAP OKUMAK. Kitap okuyan öğrencinin muhakeme, analiz yeteneği gelişir. Teog, Ösym sınavlarında kitap okuyan öğrenci diğerlerine göre daha fazla başarı göstermektedir. Bu nedenle küçük yaşlarda kitap okuma alışkanlığının yerleştirilmesi gerekir.

Çocuk okuduğu kitapları seçerken kendisi karar vermelidir. Merak ettiği, okumaktan heyecan duyacağı kitapları seçerse okuma alışkanlığını kazandırmak daha kolay olacaktır. Hiç kitap okumayan çocuk, her gün bir sayfa kitap okumaya başlasa zamanla sayfa sayısı artar, kitabı merak ettikçe okumaktan keyif alır.

Verimli çalışmak çok çalışmak değil, etkin çalışmaktır. Bu alışkanlık ise aile tarafından kazandırılabilir. Çocuklarınıza bu konuda yapacağınız yatırım ileride size olumlu sonuçlar olarak dönecektir.